100% weidemelk?

‘Lidl gaat voor 100%. Bij Lidl dragen we verantwoordelijkheid voor de wereld om ons heen. Dit product is gegarandeerd van 100% weidemelk.’

Dat lees ik op mijn pak melk. Let even niet op dat rare ‘gegarandeerd van’. Wat wil Lidl ons hier vertellen? Denkt u ook meteen aan koeien die altijd lekker in de frisse buitenlucht van mals groen gras mogen genieten? Dat beeld moet u dan snel bijstellen. Ik lees verder: ‘Weidemelk komt van koeien die ten minste 120 dagen per jaar, 6 uur per dag van het voor- tot in het najaar in de wei lopen.’

22 procent
Wat doen de koeien in de winter? Dan maken ze hun weidemelk gewoon gezellig in de warme stal. In de lente, zomer en herfst zijn de weidekoeien in ieder geval 720 uur buiten. Dat is krap 22%, rekende ik uit. En dan slapen de koeien in mijn berekening ’s nachts nog veilig binnen, anders moeten we het percentage nog halveren. Beetje misleidend, die weidemelk.

Draagt Lidl in zijn eentje de verantwoordelijkheid voor de misleidende boodschap? Niet helemaal. Andere merken spreken ook van 100% weidemelk. Het wil een kwaliteitskeurmerk zijn, zegt het onafhankelijke Voedingscentrum. Maar dan wel eentje die de consument slechts garandeert dat de melkleverende koe af en toe eens  aan de buitenlucht ruikt.

Koeienwelzijn
Ik vraag me af waarom boeren hun koeien niet vaker in de wei laten lopen. Want, weet mijn melkpak nog te melden ‘dit komt het welzijn van de koeien ten goede’. Ik geloof graag dat de meeste boeren willen dat hun veestapel prettig in zijn velletje zit. Al was het maar, omdat een blije koe meer melk geeft.

Koeien vatten vast snel kou, is mijn eerste gedachte. Als ik even verder zoek, blijkt dat andere overwegingen veel zwaarder wegen. Zo volgt de koe een uitgekiend dieet. De boer houdt haar scherp in de gaten. Hoeveel gras eet ze? Hoeveel klaver stond er tussen de sprieten? De antwoorden op die en vele andere vragen vertellen de boer precies wat zijn koeien nog meer nodig hebben voor een maximale melkopbrengst. Dat bijvoederen gebeurt binnen.

Dan nog iets. Bij het melkmaken produceren koeien de nodige stoffen en gassen die wij liever niet terugzien in de natuur, die de weide in onze ogen toch is. Er wordt streng op toegezien dat toegestane quota voor koeienuitstoot niet overschreden worden.

Zo tegenstrijdig. Melkverkopers willen ons laten geloven dat melk ‘puur natuur’ is. Maar met ‘natuur’ heeft de moderne koe niets meer te maken. Zij is een melkmachine die volledig door de boer wordt bestuurd. In de vrije natuur zou onze koe niet lang blijven leven.

Het koeiendutje
Beste Lidl, laat die kletskoek over weidemelk en verantwoordelijkheid voor de wereld toch achterwege. Verkoop gewoon melk. Vermeld desnoods op het pak dat de koe ook wel eens buiten een pluk gras eet. Toch behoefte aan fratsen? Wees dan echt origineel. Bijvoorbeeld: onze koeien ontstressen door siëstabeweiding. Heus, dat bestaat! Geeft heel relaxte melk.

Dit bericht is geplaatst in Algemene berichten. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.